Portal w trakcie przebudowywania.
Niektóre funkcje są tymczasowo wyłączone, inne mogą nie działać poprawnie.

Jeziorek Feliks ( 1924 )

20.04.2017 22:12
Jeziorek Feliks "Felek" ur. 2 stycznia 1924 r w Gusinie pod Otwockiem, syn Józefa, robotnika i Marianny z d. Jakubowskiej. Od 1934 lub 1935 r. nalezal do hufca Praga. Uczestniczyl w obozach w Strazy i Kozienicach w 1939 r. Uczeszczal na kurs OKI. Po wybuchu wojny, do 8 wrzesnia 1939 r., na polecenie S.Srzednickiego odbywal dyzury telefoniczne w swietlicy Zwiazku Strzeleckiego przy ul. Jagielonskiej. Od czerwca 1940 r. dzialal w konspiracji, w jego mieszkaniu odbywaly sie zaprzysiezenia Orlat z Targówka. Od 1941 r. uczyl sie w szkole zawodowej przy ul. Kaweczynskiej i na tajnych kompletach Gimnazjum im. Wladyslawa IV. Uczestniczyl w szkoleniu w zakladach motorowych inz. Krasuskiego. W 1943 r. zostal zadenuncjowany Niemcom i byl poszukiwany przez getapo. Ukrywal sie na Pradze. W tym czasie ukonczyl kurs podoficerski i zostal mianowany na stopien kaprala. W Powstaniu Warszawskim byl zolnierzem Kompanii Motorowej. Uczestniczyl w ataku na Panstwowa Wytwórnie Papierów Wartosciowych, obronie barykad przy ulicach Senatorskiej i Miodowej; natarciu podjetym z Banku Polskiego w celu przebicia sie do Sródmiescia. Po upadku Starego Miasta przeszedl kanalami do Sródmiescia, walczyl na Nowym Swiecie. Wielokrotnie wyróznil sie mestwem. Po kapitulacji przebywal w niewoli niemieckiej, w obozie Lamsdorf, Stalagu VII B w Memmingen w Bawarii. Oswobodzony przez armie amerykanska, wstapil do II Korpusu PSZ na Zachodzie. Po demobilizacji, w lutym 1947 r. wrócil do kraju. Jako bylemu zolnierzowi PSZ wladze komunistyczne uniemozliwialy mu zatrudnienie w firmach panstwowych. Dopiero w 1950 r. mógl podjac prace kierowcy mechanika w dziale badan drogowych w Przemyslowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie. Ukonczyl kurs mistrzowski mechanika samochodowego, po czym prowadzil w tej instytucji kursy prawa jazdy na wszystkie kategorie. Pracowal równiez w sekcji spolecznej Inspektoratu Ruchu Drogowego przy kontroli stanu technicznego pojazdów ciezarowych i autobusów w róznych bazach na terenie Warszawy. Zrezygnowal z tej formy pracy po wlaczeniu sekcji do ORMO. W 1982 r. przeszedl na emeryture, jednak nadal do 1994 r. pracowal w Panstwowym Instytucie Motoryzacji w niepelnym wymiarze godzin. Odznaczony Krzyzem Walecznych, Krzyzem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Brazowym Krzyzem Zaslugi,Krzyzem Armii Krajowej, Warszawskim Krzyzem Powstanczym, Krzyzem Partyzanckim, Medalem Wojska, Medalem za Warszawe 1939 - 1945. Zonaty z Irena z d. Jaczewska, ma córki: Elzbiete, zamezna Bankowska s. v. Modrzejewska, i Ewe, zamezna Muszynska.
AAN,AG,6,k.337-338,Wniosek na odznaczenie F.Jeziorka Krzyzem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski; AO, AE ZBoWiD F.Jeziorka z 1.XII 1989; AO, Ankieta F.Jeziorka; AO, R.Dobrowolski, "Stach",rkp,1987; AO, F.Jeziorek, "Wspomnienia o mojej dzialalnosci zwiazanej z Orletami od 1935 do 1945 r.", mps; AO,J.Z.Polak,"Wspomnienia"; AO,Kompania; R.Bielecki, Zolnierze,s.103; F.Gryko,Slubujemy isc na szczyty skal..., "Stolica" nr 50/51,1989,s.15; W holdzie Orletom,"Gazeta Wyborcza"(dodatek " Gazeta Stoleczna") nr 226, 27.IX.1999, s. 10; Wielka Ilustrowana, t.5, s. 258; Z.Wróblewski,Pod komenda, s.209,240.
M.Galezowski "Orleta Warszawy. Organizacja Orlat Zwiazku Strzeleckiego w Warszawie. Dzialalnosc przedwojenna, konspiracyjna i losy powojenne." Oficyna Wydawnicza RYTM Warszawa ISBN 978 - 83 - 7399-330-3 s.270 -271