11860. Andrzejowski Adam (1880-1920)

Dział właściwy i jedyny do umieszczania postów typu "Szukam tego i tego". Wpisz tutaj swoje poszukiwania - ale koniecznie zaznacz że obserwujesz wątek (powiadomienie o odpowiedzi) - otrzymasz maila jeśli ktoś odpisze.
Prośby:
* Logowanie Aby dodać ogłoszenie musisz być zalogowany. Zarejestruj się
* No mail Prosimy nie umieszczać adresów mailowych (adresy mailowe będą KASOWANE) - po pierwsze to generuje spam, a po drugie informacje mogą się przydać też innym. W zamian proszę zaznaczyć "Powiadom mnie jeśli ktoś odpowie" - pod postem w edycji.
* Kolejne możliwości Gdy już napiszesz ogłoszenie sprawdź z czego jeszcze możesz skorzystać.
* UWAGA !!! - Ogłoszenia osób nieaktywnych na forum mają trwałość najwyżej kilka miesięcy. Skorzystaj z innych możliwości a ogłoszenie będzie działać.

Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez rysiowski » 14.11.2010

Witam!

Poszukując informacji o ludziach mego nazwiska, natrafiłem na skrzypka i zarazem kompozytora, Adama Andrzejowskiego. Niestety wszelkie informacje, które dotychczas udało mi się o nim znaleźć, to tylko krótkie notatki encyklopedyczne mniej więcej takiej treści.
Adam Andrzejowski (1880-1920), skrzypek, kompozytor i pedagog. Wieloletni koncertmistrz i członek kwartetu smyczkowego Filharmonii Warszawskiej. W latach 1902-1911 koncertował jako solista, od 1912 poświęcił się pracy pedagogicznej. Skomponował liczne utwory na skrzypce i fortepian, gł. dla celów dydaktycznych, m.in.: Romans (wydanie 1945), Burleska (wydanie 1951).

Może ktoś wie, czy i w jakich źródłach można znaleźć jakąś obszerniejszą jego biografię?

Postać bardzo mnie interesuje, gdyż jeden z braci mego pradziadka nosił właśnie imię Adam (syn Józefa) i żył w latach ok. 1882-1923. Daty te nie są zbyt pewne, pochodzą z notatki sporządzonej przez mego śp. dziadka, gdzie między Adamem i jego bratem Józefem ok. 1880-1935 nakreślony jest jakiś "wężyk", co może sugerować że coś jest pomylone (np. data urodzenia).
Kim był Adam, brat mego pradziadka, nie wiem. Pamiętam tylko, że gdy urodził się mój brat i chcieliśmy go ochrzcić właśnie tym imieniem, dziadek stanowczo zaprotestował, jako że "był już w rodzinie Adam i był człowiekiem nieszczęśliwym". O co mu chodziło, nie wiem i nikt wtedy szczegółowo tego nie dochodził.

Czy obie postaci, to jedna i ta sama osoba? Nie wiem, wszak "nie jednemu psu Brurek". Może tylko zbieżność imienie, nazwiska, przedziału czasowego w którym żył i wieku w jakim zmarł? Jak ktoś byłby w stanie dowiedzieć się czegoś więcej, będę bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam.

Nie wszystko na tym świecie
Z życiem ludzi znika
Zostają cnoty godne
Wiecznego pomnika
Avatar użytkownika
rysiowski
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię i nazwisko: Ryszard Andrzejowski

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez rysiowski » 21.12.2011

Odświeżę troszkę temat.

W sprawie Adama Andrzejowskiego kontaktowałem się z: Filharmonią Narodową, Polskim Centrum Informacji Muzycznej i Warszawskim Towarzystwem Muzycznym. Niestety niewiele więcej się dowiedziałem.

Właściwie wiadomo tylko, że zmarł w Łodzi na tyfus. Gdzie jest pochowany, niestety nie wiadomo, czyli jakiś punkt zaczepienia jest, ale to jak szukanie igły w stogu siana.

Są jeszcze wzmianki w prasie, z których jedna, w miesiąc po śmierci artysty ukazała się 30.01.1921 w czasopiśmie "Świat" 1921 nr 12 s. 1. Mam nadzieję, że jest tam krótka biografia tego człowieka. Niestety, nigdzie w okolicy ani w internecie nie znalazłem tego numeru.

Może ktoś z forumowiczów ma dostęp do tej pozycji i mógłby mi sprawdzić, a najlepiej skopiować artykuł z tej gazety? Będę bardzo zobowiązany.

Pozdrawiam serdecznie
Rysiu Andrzejowski.

Nie wszystko na tym świecie
Z życiem ludzi znika
Zostają cnoty godne
Wiecznego pomnika
Avatar użytkownika
rysiowski
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię i nazwisko: Ryszard Andrzejowski

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez andrzej_b2 » 22.12.2011

rysiowski napisał(a):
W sprawie Adama Andrzejowskiego kontaktowałem się z: Filharmonią Narodową, Polskim Centrum Informacji Muzycznej i Warszawskim Towarzystwem Muzycznym. Niestety niewiele więcej się dowiedziałem.


Pod latarnią zawsze jest najciemniej. O występach młodego wówczas skrzypka Adasia Andrzejowskiego piszą w 1902 r. w Echu Muzycznym Teatralnym i Artystycznym:
http://www.google.pl/search?q=ada%C5%9B ... p&pdl=3000
andrzej_b2
Kreator Forum
Kreator Forum

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez rysiowski » 22.12.2011

andrzej_b2 napisał(a):Pod latarnią zawsze jest najciemniej. O występach młodego wówczas skrzypka Adasia Andrzejowskiego piszą w 1902 r. w Echu Muzycznym Teatralnym i Artystycznym:
http://www.google.pl/search?q=ada%C5%9B ... p&pdl=3000

Tak wiem, informacje w tym czasopiśmie też studiowałem.

Niestety tu nasuwa mi się pewna wątpliwość: piszą o nim w zdrobniałej formie, Adaś, tak jakby był dzieckiem, a powinien w tym czasie być już człowiekiem dorosłym. Nie wiem, czy w stosunku do dorosłych prasa zdrabniałaby imiona, wydaje mi się to wątpliwe. Co lepsze w jednym z numerów "Echa" z 1902 r. wręcz piszą o 13 letnim geniuszu. Wychodzi więc, że wspomniany Adaś urodził się w 1889 r. Taki skrzypek na pewno był, ur. w Kobryniu gub. Grodno. (https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-266-11707-57207-15?cc=1404451). Wiem, że gry na skrzypcach uczył się w szkole pp. Hanickich w Łodzi.

O Adamie, kompozytorze ze źródeł, które dotychczas spotkałem, najpełniej traktuje Słownik Muzyków Polskich.
SMP napisał(a):Andrzejowski Adam, *1880, +1920, skrzypek i kompozytor. Studiował u O.Ševčika i H.Morteau. Jako skrzypek występował wielokrotnie w Filharmonii Warszawskiej, dwa razy w sezonie 1902-3, trzykrotnie 1906-7, sześciokrotnie w 1910-11. Był członkiem kwartetu smyczkowego Filharmonii Warszawskiej w 1912 oraz przez cały okres swej działalności w stolicy - koncertmistrzem orkiestry Filharmonii Warszawskiej. Od 1912 rozpoczął także pracę pedagogiczną, udzielając lekcji gry na skrzypcach.

K o m p o z y c j e : Burlesque na skrz. i fort. (wyd. 1951 PWM), Romans na skrz. i fort. (wyd. 1951 PWM). Oba te utwory były wydawane kilkakrotnie, należą do częściej grywanych kompozycji skrzypcowych, mają niewątpliwą wartość pedagogiczną. Szereg kompozycji A. pozostało w rękopisach.

Jedno ze znalezionych zagranicznych źródeł (http://87.248.191.115/bnrm/publicatii/files/5/2005_12.pdf - w języku rumuńskim z 2005 r.) podaje nawet dokładne daty urodzenia i śmierci. Wg tego urodził się w tym samym dniu co Albert Einstein. :)
CN_2005 napisał(a):125 de ani de la naşterea violonistului şi compo-zitorului polonez ADAM ANDRZEJOWSKI (30 dec. 1880 – 23 dec. 1920). /j.rum./

Tłumaczenie: 125 lat od narodzin polskiego kompozytora i skrzypka ADAMA ANDRZEJOWSKIEGO (30 grudnia 1880 – 23 grudnia 1920).

Nasuwa się więc pytanie: czy było dwóch Adamów Andrzejowskich, skrzypków, którzy w tym samym czasie koncertowali w Filharmonii? Czy może w obu przypadkach chodzi o tego samego człowieka, tylko np. ktoś kiedyś pomylił rok urodzenia (zamiast 1889 odczytał 1880), tak opublikował i błąd jest powielany przez innych?

Pozdrawiam serdecznie,
Rysiu.

Nie wszystko na tym świecie
Z życiem ludzi znika
Zostają cnoty godne
Wiecznego pomnika
Avatar użytkownika
rysiowski
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię i nazwisko: Ryszard Andrzejowski

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez rysiowski » 22.12.2011

andrzej_b2 napisał(a):Pod latarnią zawsze jest najciemniej. O występach młodego wówczas skrzypka Adasia Andrzejowskiego piszą w 1902 r. w Echu Muzycznym Teatralnym i Artystycznym:
http://www.google.pl/search?q=ada%C5%9B ... p&pdl=3000

Tak wiem, informacje w tym czasopiśmie też studiowałem.

Niestety tu nasuwa mi się pewna wątpliwość: piszą o nim w zdrobniałej formie, Adaś, tak jakby był dzieckiem, a powinien w tym czasie być już człowiekiem dorosłym. Nie wiem, czy w stosunku do dorosłych prasa zdrabniałaby imiona, wydaje mi się to wątpliwe. Co lepsze w jednym z numerów "Echa" z 1902 r. wręcz piszą o 13 letnim geniuszu. Wychodzi więc, że wspomniany Adaś urodził się w 1889 r. Taki skrzypek na pewno był, ur. w Kobryniu gub. Grodno. (https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-266-11707-57207-15?cc=1404451). Wiem, że gry na skrzypcach uczył się w szkole pp. Hanickich w Łodzi.

O Adamie, kompozytorze ze źródeł, które dotychczas spotkałem, najpełniej traktuje Słownik Muzyków Polskich.
SMP napisał(a):Andrzejowski Adam, *1880, +1920, skrzypek i kompozytor. Studiował u O.Ševčika i H.Morteau. Jako skrzypek występował wielokrotnie w Filharmonii Warszawskiej, dwa razy w sezonie 1902-3, trzykrotnie 1906-7, sześciokrotnie w 1910-11. Był członkiem kwartetu smyczkowego Filharmonii Warszawskiej w 1912 oraz przez cały okres swej działalności w stolicy - koncertmistrzem orkiestry Filharmonii Warszawskiej. Od 1912 rozpoczął także pracę pedagogiczną, udzielając lekcji gry na skrzypcach.

K o m p o z y c j e : Burlesque na skrz. i fort. (wyd. 1951 PWM), Romans na skrz. i fort. (wyd. 1951 PWM). Oba te utwory były wydawane kilkakrotnie, należą do częściej grywanych kompozycji skrzypcowych, mają niewątpliwą wartość pedagogiczną. Szereg kompozycji A. pozostało w rękopisach.

Jedno ze znalezionych zagranicznych źródeł (http://87.248.191.115/bnrm/publicatii/files/5/2005_12.pdf - w języku rumuńskim z 2005 r.) podaje nawet dokładne daty urodzenia i śmierci. Wg tego urodził się w tym samym dniu co Albert Einstein. :)
CN_2005 napisał(a):125 de ani de la naşterea violonistului şi compo-zitorului polonez ADAM ANDRZEJOWSKI (30 dec. 1880 – 23 dec. 1920). /j.rum./

Tłumaczenie: 125 lat od narodzin polskiego kompozytora i skrzypka ADAMA ANDRZEJOWSKIEGO (30 grudnia 1880 – 23 grudnia 1920).

Nasuwa się więc pytanie: czy było dwóch Adamów Andrzejowskich, skrzypków, którzy w tym samym czasie koncertowali w Filharmonii? Czy może w obu przypadkach chodzi o tego samego człowieka, tylko np. ktoś kiedyś pomylił rok urodzenia (zamiast 1889 odczytał 1880), tak opublikował i błąd jest powielany przez innych?

Pozdrawiam serdecznie,
Rysiu.

Nie wszystko na tym świecie
Z życiem ludzi znika
Zostają cnoty godne
Wiecznego pomnika
Avatar użytkownika
rysiowski
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię i nazwisko: Ryszard Andrzejowski

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez andrzej_b2 » 22.12.2011

Jadwiga Waydel-Dmochowska w książce „Dawna Warszawa” wspomina czasy swej młodości przypadające na koniec XIX i początek XX w. Jako wytrawna melomanka i bystra obserwatorka, pisze o dwóch cudownych dzieciach: Pawle Kochańskim – skrzypku i o Arturze Rubinsteinie (…) obaj debiutowali we wczesnym dzieciństwie, zwłaszcza „Pawełek” który wystąpił po raz pierwszy w 1898 r., mając 10 lat, w Ratuszu na koncercie dobroczynnym. Był uczniem i wychowankiem Emila Młynarskiego. Ja osobiście usłyszałam go w Filharmonii jako kilkunastoletniego chłopca występującego we fraku, krótkich atłasowych spodenkach pończochach i żabocie (…) i td., i td. Ani słowa o innym cudownym skrzypku Adasiu.

W podlinkowanych egzemplarzach „Echa Muzycznego…” wyczytuję, że Adam uczył się w szkole muzycznej w Łodzi. 17 grudnia 1898 szkoła dała pierwszy koncert z Adasiem jako solistą, nie wiadomo gdzie, ale trudno przypuszczać żeby poza swym rodzinnym miastem. 30 listopada i 7 grudnia 1902 r. dali koncerty już w Filharmonii Warszawskiej. Co było dalej na razie niewiadomo.
Reasumując, nie będąc warszawianinem Adaś nie mógł zaistnieć na dobre w Filharmonii i konkurować z Kochańskim. Stąd staje się oczywiste, dlaczego Waydel-Dmochowska nie odnotowała go w swych wspomnieniach.
Syntetyzując powyższe z wcześniej zdobytymi przez Pana informacjami uważam, że istotnie wystąpił błąd we wszystkich biogramach. Nie mogło żyć w tym samym czasie dwóch osób o tym samym imieniu, nazwisku i profesji, i że Adam Andrzejowski istotnie ur. się w 1889 r. w Kobryniu gub. grodzieńskiej. A śmierć w Łodzi potwierdza jego związki rodzinne z tym miastem. Mam nadzieję, że tezę tę zweryfikują dane w "Świecie" 1921 nr 12, s. 1.
andrzej_b2
Kreator Forum
Kreator Forum

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez rysiowski » 22.12.2011

andrzej_b2 napisał(a):Jadwiga Waydel-Dmochowska w książce „Dawna Warszawa” wspomina czasy swej młodości przypadające na koniec XIX i początek XX w. Jako wytrawna melomanka i bystra obserwatorka, pisze o dwóch cudownych dzieciach: Pawle Kochańskim – skrzypku i o Arturze Rubinsteinie (…) obaj debiutowali we wczesnym dzieciństwie, zwłaszcza „Pawełek” który wystąpił po raz pierwszy w 1898 r., mając 10 lat, w Ratuszu na koncercie dobroczynnym. Był uczniem i wychowankiem Emila Młynarskiego. Ja osobiście usłyszałam go w Filharmonii jako kilkunastoletniego chłopca występującego we fraku, krótkich atłasowych spodenkach pończochach i żabocie (…) i td., i td. Ani słowa o innym cudownym skrzypku Adasiu.

Z tym geniuszem trochę przesadziłem. Pisałem z pamięci, a tak mi się to jakoś w głowie zanotowało. :D Niemniej, "Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne" R. 19 (1902) nr 48 (1000) + dodatek (http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=3422), na str. 3 podaje:
Na koncercie południowym dla dzieci obok Horszowskiego, zwracał uwagę ogólną 13 letni uczeń prof, Młynarskiego, Adaś Andrzejowski. Młody wirtuoz zapowiadać się zdaje talent wybitny. Obecnie już obok wybornej szkoły, widzieć się dają zadatki pewnej indywidualności: rozmach, fantazya i zamaszystość rdzennie słowiańska.

Też mi się wydaje mało prawdopodobne, by w tym samym czasie dwóch skrzypków o tym samym imieniu i stosunkowo rzadkim nazwisku koncertowało w Filharmonii Warszawskiej. Choć nieraz, to co prawie niemożliwe zdarza się w rzeczywistości i całkiem wykluczyć takiego zbiegu okoliczności też nie można. Jeśli był jeden - sprawa dość prosta, był to "ten młodszy". Gdyby jednak prawdziwy okazał się wariant drugi, mamy wtedy totalny chaos, bo nie wiadomo jakie informacje tyczą się której osoby.
Dlatego m.in. właśnie bardzo jestem ciekaw informacji bliskiej śmierci artysty, czyli we wspomnianym jeż "Świecie" 1921 nr 12, s. 1.
Na jeszcze jeden pomysł wpadłem: wgląd do "The New Grove Dictionary of Music and Musicians" (http://www.polmic.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=927%3Athe-new-grove-dictionary-of-music-and-musicians-online&catid=13%3Agrove-a-jstor&Itemid=47&lang=pl). Jerzy Waldorff, krytykując kiedyś któryś z naszych słowników bądź encyklopedii muzycznych, powołał się właśnie nazwiskiem Andrzejowskiego, że dopiero w "The Grove Dictionary of Music and Musicians" udało mu się o nim czegoś dowiedzieć. Chodziło mu co prawda o wydanie z lat 50., ale chyba ta encyklopedia z czasem nie zubożała. ;)

Pozdrawiam serdecznie,
Rysiu.

Nie wszystko na tym świecie
Z życiem ludzi znika
Zostają cnoty godne
Wiecznego pomnika
Avatar użytkownika
rysiowski
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię i nazwisko: Ryszard Andrzejowski

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez andrzej_b2 » 23.12.2011

Zaraziłem się „bakcylem Adamowym” i już po Świętach wybiorę się na Koszykową, by sprawdzić co jest napisane w nr 12 Świata" 1921 r.
Tymczasem przesyłam najlepsze Życzenia Świąteczne i nadzieję na wyjaśnienie tajemnicy Adasia.
Pozdrawiam serdecznie
AB
andrzej_b2
Kreator Forum
Kreator Forum

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez aleator » 23.12.2011

Witam!

Znalazłem na Allegro ofertę sprzedaży tego numeru za 7 złotych.

http://allegro.pl/swiat-nr-12-z-1921-r-dokladny-opis-i1897490958.html

Aukcja już się zakończyła, ale nie było chętnych do zakupu. Trzeba skontaktować się ze sprzedającym.
Jest też zdjęcie pierwszej strony, ale mało czytelne.

Jurek
Szukane nazwiska woj. małopolskie Bajor, Dryś, Mazur (Zaborów, Wola Przemykowska), Jeziorek (Chronów, Uszew), Przeklasa (Gromnik).
Akt urodz. Katarzyny Jeziorek, przełom XVIII/XIX w., okolice Wiśnicza.
...
http://jeziorek.url.ph/
http://chronow.url.ph
aleator
Kreator Forum
Kreator Forum
Lokalizacja: Kraków
Medale: 2
Tłumacz (1) Twórca indeksów (1)

Odp: Andrzejowski Adam (1880-1920)

Postprzez rysiowski » 26.12.2011

aleator napisał(a):Witam!

Znalazłem na Allegro ofertę sprzedaży tego numeru za 7 złotych.

http://allegro.pl/swiat-nr-12-z-1921-r-dokladny-opis-i1897490958.html

Aukcja już się zakończyła, ale nie było chętnych do zakupu. Trzeba skontaktować się ze sprzedającym.
Jest też zdjęcie pierwszej strony, ale mało czytelne.

Jurek

Dziękuję.

Napisałem do wystawiającego, zobaczymy co mi odpowie. Coś mi się jednak zdaje, że w informacji którą uzyskałem od Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego jest jakiś błąd: w numerze bądź w dacie pisma. Ze zdjęcia w aukcji, bardzo niewyraźnego, jest to numer marcowy. W sumie by pasowało skoro to tygodnik - 30.01 to musiałby być nr 4. A może były różne pisma o tym samym tytule?

andrzej_b2 napisał(a):Zaraziłem się „bakcylem Adamowym” i już po Świętach wybiorę się na Koszykową, by sprawdzić co jest napisane w nr 12 Świata" 1921 r.
Tymczasem przesyłam najlepsze Życzenia Świąteczne i nadzieję na wyjaśnienie tajemnicy Adasia.
Pozdrawiam serdecznie
AB

Będę bardzo zobowiązany. Może jednak wcześniej się wyjaśni, czy to ten numer.

Troszkę późno, ale jeszcze świątecznie. Życzę więc też wszystkiego najlepszego. :)
Pozdrawiam, Rysiu.

Nie wszystko na tym świecie
Z życiem ludzi znika
Zostają cnoty godne
Wiecznego pomnika
Avatar użytkownika
rysiowski
Aktywny Animator
Aktywny Animator
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię i nazwisko: Ryszard Andrzejowski

Następna strona

Powrót do SZUKAM NAZWISKA (Szukam informacji o rodzinie xxx...)